TG Wuivend Riet

MARILOU MERMANS

Volgde tijdens haar middelbare studies voordracht- en toneellessen bij Senne “Kapitein Zeppos” Rouffaer aan de academie van Mortsel. Studeerde in 1966 af aan het Conservatorium Antwerpen.

In het begin van haar loopbaan was ze actief in het Brussels Kamertoneel, het Reizend Volkstheater (thans: Zuidpool) en het NTG(ent). Daarna was ze ruim vijftien jaar verbonden aan de Koninklijke Nederlandse Schouwburg (KNS, nu: Toneelhuis) te Antwerpen. Na haar KNS-tijd werkte ze als freelance actrice voor o.m.  Antigone, Arca, Raamtheater; verleende haar medewerking aan enkele musicals voor het Koninklijk Ballet van Vlaanderen (‘Anatevka’ en ‘The Sound of Music’) en stond op de scène met twee poëtische monologen i.o.v. Barre Weldaad: ‘Dodemansheuvel 307’ van Thomas Brasch en ‘Het liefdesverhaal van de eeuw’ van Märta Tikkanen. 

Onder de paraplu van Kunstencentrum Vlaams Fruit vocht ze meesterlijk met woorden en emoties in ‘Jaloezie – Faxdialoog voor 3 vrouwen’ (Esther Vilar), en zette ze een sterke ‘Madeleine Stevens’ neer in de productie ‘Over vrouwen en andere vreemde wezens’ (Knarf van Pellecom). Ze schitterde samen met Alice Toen en Doris Van Caneghem in het hilarische stuk ‘8 Vrouwen’ (Robert Thomas) en was bij ’t ArsenaalMechelen te zien in ‘Grieks’, de Ibsen-klassieker ‘Hedda’ en ‘Nachtzusters’ (Betty Mellaerts). Recent trok ze Vlaanderen rond met de monoloog ‘Van Hoeren en Boeren’ van Eddy Asselbergs. Marilou was ook jarenlang werkzaam als docente aan o.a. de Academies van Mortsel & Hemiksem, Studio Herman Teirlinck, en de Internationale TV-School, en leerde op die manier vele Vlaamse acteurs en actrices de knepen van het vak. 

In 1983 maakte ze haar debuut op het witte doek in de politieklassieker Zaman. Later volgden Paniekzaaiers (Patrick Le Bon), Daens (Stijn Coninx), Ad Fundum (Erik Van Looy), Brylcream Boulevard, Gaston’s War en Lijmen/Het Been (Robbe De Hert), She Good Fighter en Dief! (Mark Punt), Confituur (Lieven Debrauwer) Linkeroever (Pieter Van Hees),Los (Jan Verheyen)  en Meisjes (Geoffrey Enthoven).

Haar eerste grote rol voor televisie was die van Isabeau de Crébillion, in het BRT-jeugdfeuilleton Fabian Van Fallada (1969). Sindsdien is Marilou nooit echt van het scherm verdwenen. Ze speelde mee in series als Wij, heren van Zichem, De Vorstinnen van Brugge, in de BRTN-sitcom Caravans, en speelde gastrollen in dramaseries van zowel de openbare als de commerciële omroep (o.m. Langs De Kade, Heterdaad, Windkracht 10, Deman, Hof van Assisen, Recht op Recht, Flikken, Spoed, Sedes & Belli, Witse, Aspe, De Wet volgens Milo, Rupel en De Kavijaks). Haar grootste bekendheid verwierf Marilou ongetwijfeld door haar rol als ‘Moeder Lisa’ in de VTM-comedy Lili en Marleen.

Voor Tg WUIVEND RIET speelt ze in de zwarte komedie OUD IJZER de zevendubbelrol van de zussen Faire.

AAFKE BRUINING

Aafke Bruining studeerde aan Studio Herman Teirlinck en behaalde haar Master in de Dramatische Kunst aan het Lemmens-instituut in Leuven.

Ze begon haar carrière als actrice met de succesvolle theatervoorstelling Oidipoes in Kolonos van Sophocles in een bewerking van Hugo Claus, samen met Julien Schoenaerts, die zij nog steeds als haar belangrijkste leermeester beschouwt.

Sindsdien speelde ze verschillende rollen in Vlaanderen en Nederland, zowel voor theater (De Appel Den Haag, NTGent, Tg Wuivend Riet, …) als voor film en televisie (Het Pleintje, Wittekerke, Thuis, Witse, Hasta La Vista,…)

Naast haar ervaring als actrice is Aafke coach van een aantal bekende acteurs en regisseurs. Van 1993 tot 2003 gaf zij les aan Studio Herman Teirlinck, afdeling kleinkunst.

Ook geeft zij – i.s.m. Ed Vanderweyden – acteurs- en regisseurscursussen bij onder meer Open Doek en aan diverse conservatoria.

Als regisseur creëert ze theaterstukken en verhalen die ze op de planken brengt, dikwijls in samenwerking met muzikale collega’s.

Voor Tg WUIVEND RIET speelt ze de monologen EEN VROUW ALS ALLE ANDERE, VRANKE VROUWEN (samen met Ellen Van de Poel) en WAAR ZIJN ZE GEBLEVEN?

Meer info op haar Website

YORGO FONTAINE

Yorgo Fontaine staat sinds 1995 op de planken. Spelen en opleiding gingen altijd hand in hand. Na vijf jaar jeugdopleiding als acteur in de International TV School, volgde de opleiding Media & Arts, specialisatie drama/fotografie in Los Angeles. In 2018 maakt hij deel uit van “De Jaargang” van Kemna Training te Amsterdam.

In die tijd werkte hij ook aan zijn praktijkervaring in Vlaamse reeksen als Familie, Spoed en Wittekerke.

Sinds 2013 is Yorgo artistiek leider van APA vzw, een federatie die jongeren en volwassenen opleidt en de kans biedt om kennis te maken met het artiestenbestaan.

Als regisseur mocht hij al tal van producties produceren, zoals Oliver Twist, Cyrano de Bergerac, In Liefde en Oorlog, etc.

Yorgo is één van de drijvende krachten van Tg WUIVEND RIET. Bij de producties PATSTELLING/HELDEN, EEN VROUW ALS ALLE ANDERE en LES POILUS combineerde hij acteren met de functies van productie- en regie-assistent. In de productie MENEER ROBERT speelde hij de rol van Robert Schuman, in JIMI speelt hij de rol van DE JONGEN. In de zwarte komedie OUD IJZER speelt hij een vierdubbelrol.

Meer info op zijn website

DIRK DE DEKEN

Dirk De Deken is al decennialang actief als acteur bij de Leuvense Reynaert-ghesellen. Hij maakte af en toe uitstapjes naar andere gezelschappen, en een ‘uitstap’ van 10 jaar met Mine, een folkband.

Hij speelde ondertussen zo‘n 40 rollen met bijna evenveel regisseurs. Eén van die regisseurs – begin jaren tachtig – was de toen debuterende Ed Vanderweyden …

Dirk acteerde ook in films en kortfilms van Sint-Lukas- en Ritsstudenten. In 2010 kreeg hij het Leuvense Margrietjuweel, voor zijn rol van Richaar Modderfokker de derde, Shakespeare bewerkt door Lanoye in een regie van Eva De Mulder.

Bij Tg WUIVEND RIET speelt hij de rol van de universele frontsoldaat (en muzikant) in de productie LES POILUS. In de productie JIMI speelt Dirk de rol van de mysterieuze kabouter.

NATHALIE HASPESLAGH

Nathalie Haspeslagh studeerde film aan het Hoger Rijksinstituut voor Toneel- en Cultuurspreiding, maar legde zich vooral toe op het schrijven van televisiescripts (‘Wittekerke’, ‘Katarakt’, ‘Thuis’, ‘Vriendinnen’, ‘Familie’) en theaterstukken voor kinderen.

Onder het motto “Je verbergen achter een pen is makkelijker dan je blootgeven op een scène” begon ze in 2003 een theateropleiding aan de Academie van Vilvoorde met als docente Marinelle De Winne. Ze studeerde af in 2006 en speelde nadien de mannelijke hoofdrol in “De Jean”, een stuk van Molière, bewerkt en geregisseerd door Danny Timmermans. In 2009 stond ze op planken in “Kakofonie”, een stuk van Dario Fo, bewerkt en geregisseerd door Machteld Timmermans.

Voor Tg WUIVEND RIET speelde ze de rol van Medea in PATSTELLING/HELDEN, van Zuster Mag in LES POILUS, en alle vrouwenrollen in JIMI. In de productie PAS DE TROIS speelt Nathalie de rol van Victor. Samen met Ellen Van de Poel werkt ze mee aan scenario’s voor Ketnet en vormt ze een schrijversduo voor een nieuw theaterstuk in opdracht van Tg Wuivend Riet, dat in het najaar 2020 in première gaat…

DIETER DRESSELAERS

Dieter Dresselaers studeerde animatiefilm aan de KASK te Gent. Hij werkte mee aan enkele animatiefilmprojecten en volgde een lerarenopleiding. Hij runt een grafisch bureau dat zich concentreert op ontwerp en grafiek, liefst ambachtelijk.

Ook muziek is een leidraad in zijn leven. Als muzikant maakte hij deel uit van diverse muziekgroepen en HaFaBra-orkesten.

Voor Erfgoedcel Kempens Karakter maakte hij in 2013 de filmisch-muzikale voorstelling “Close Up Kempen.”

In de productie PATSTELLING/HELDEN van Tg WUIVEND RIET combineerde Dieter acteren en zingen met zijn talent als graficus. Tijdens iedere voorstelling schilderde hij een nieuw kunstwerk met zijn interpretatie van de scènes en de karakters.

In de productie LES POILUS bedacht en ontwierp Dieter een originele en veelgeprezen scenografie(k) met tien multifunctionele kubussen. In de productie MENEER ROBERT speelde hij de rollen van Robert Schuman en Konrad Adenauer (‘Der Alte’). In de productie PAS DE TROIS speelt Dieter de rol van Bent én tekent hij voor de live (percussie) soundscape.

ELLEN VAN DE POEL

Gooide in 2014 haar (professionele) leven om en werd actrice. Haar ongebreidelde liefde voor taal in alle vormen gecombineerd met haar fascinatie voor theater, moest vroeg of laat eindigen op de bühne. Gewoon een kwestie van de sprong te wagen wanneer ze zich er klaar voor voelde. Ze volgde theateropleiding bij o.a. André Lefèvre (dramaturgie) en Aafke Bruining (spel- en stemcoaching).

Bij Tg WUIVEND RIET debuteerde ze als Mata Hari in PATSTELLING/HELDEN. In de daaropvolgende jaren speelde ze in LES POILUS de rol van Jo, verpleegster aan het front, en in MENEER ROBERT de secretaresse Marie Kelle. Daarnaast gaf ze gestalte aan de godin Europa, aan beeldhouwster Camille Claudel, aan auteur Mary Borden en aan moslima Esrin in VRANKE VROUWEN. Sindsdien gaat ze ook solo op tournee met de monologen STERK GESLACHT en VROUWENTONGEN. In het psychologisch drama PAS DE TROIS vertolkte ze de rol van Renée. In de zwarte komedie OUD IJZER speelde ze een vierdubbelrol. En in KLEINE ENCYCLOPEDIE VAN DE EENZAAMHEID speelde ze de rol van Els.

Ondertussen volgde ze ook schrijfopleiding bij de Nederlandse Suzanne van Lohuizen en Marieke Van der Pol (theaterschrijven) en bij Ed Vanderweyden(scenarioschrijven), én zette ze haar eerste stappen als scenariste. In december 2016 won haar kortfilm HARRY de publieksprijs op het Filmfestival ‘The Magnificent Ten’.

Ze schreef de dialogen voor KLEINE ENCYCLOPEDIE VAN DE EENZAAMHEID en schreef mee aan de monoloog van AMELIA EARHART. Samen met Nathalie Haspeslagh vormde ze een schrijversduo voor het theaterstuk KONINGINNENHAP, dat in het najaar 2020 in première gaat.

CIS VAN PEER

Cis Van Peer laveert als een artistieke slingeraap van boek en beitel naar podium en penseel.

Als veelschrijver en -lezer is hij geboeid door alles wat met taal te maken heeft. Hij zoekt al meer dan dertig jaar zijn weg als professioneel tekstschrijver.

Hij schreef diverse jeugdboeken waaronder JIMI, PIERTJE POCH, en DE WONDERWIGWAM; verhalenbundels als HUISONRAAD en LEVENSKUNST, en non-fictieboeken als ZIE WIE IK BEN (over autisme) en HIV+.

Voor het overige monden zijn creatieve stuiptrekkingen uit in schilderijen en sculpturen.

De bewerking van JIMI – een samenwerking met Ed Vanderweyden – is zijn eerste theatertekst.

Na een driejarige opleiding voordracht bij Ingrid Van Rutten maakte hij met JIMI tevens zijn debuut als acteur. In de productie PAS DE TROIS speelt Cis de rol van Stef. Voor de productie VRANKE VROUWEN tekende hij voor de scenografie met acht indrukwekkende schilderijen.

IVO CEULEMANS

Ivo Ceulemans volgde dictie, voordracht en toneelopleiding aan het Stedelijk Conservatorium Mechelen, en vier jaar klassieke zangles bij Martine Renson.

Als acteur speelde hij in TV-series als “Editie”, “Familie” en “Spoed”.

In theater speelde hij bij verschillende gezelschappen. O.m. “Noises off” (Michael Frain), “Reidans” (Arthur Schnitzler), “Kwis” (Pierre Platteau, Mechels Miniatuur Theater) en de zelfgeschreven monoloog “Honduras” (Theater Playerwater, Prijs beste acteur, regie Jaak Van Assche) .

Ivo Ceulemans is ook actief als cabaretier, brengt poëzieprogramma’s, doet de warming-up voor de opnames van TV-programma’s, en is zanger van de coverband “Fortune5”.

Sinds 2008 is hij ook actief als regisseur van o.a. “Carlotta” (musical), “Dra zien wij elkander weer” (Veerle Buedts) en “Simon van Cyrene” (Vic Van de Poel).

In de productie JIMI speelt hij de rol van DE HALER.

FAYE JACQUEMIN

FAYE JACQUEMIN

Freelance actrice, danseres en zangeres, is al sinds haar jeugd niet weg te slaan van het podium.
Volgde dansopleiding (Cobaro, 1998 – 2009) en koorzang (jeugdkoor Djada, 2010 – 2013).
Na haar Lerarenopleiding Secundair Onderwijs (UCLL Limburg), rondde zij in 2018 haar opleiding Toneel (hogere graad) af aan het Conservatorium Hasselt. 

Ze speelde in theaterstukken als “Medea” en “Cyrano”, in musicals als “Animal Farm”, “Cotton Eye Joe” en “Backstage”, en in de kortfilm “Sequence 12”.
Faye is als drama- en zangcoach actief bij ARTAC.
In de productie “OUD IJZER” debuteert ze bij Tg WUIVEND RIET als Melpomene, de muze van de tragedie.

JUDITH PELLEGRIMS

Studeerde Media & Entertainment Business aan Thomas More, Mechelen. 

Freelance filmmaakster (content, camera, montage). 

Dramacoach.

Als actrice actief bij Tutti Fratelli, de Antwerpse sociaal-artistieke werkplaats o.l.v. Reinhilde Decleir.

De voorbije jaren was ze o.m. te zien in de series ZIE MIJ GRAAG en UNDERCOVER (één). 

Met de (film)rol van VONC in “De beginneling” maakt ze haar debuut bij Tg. WUIVEND RIET. 

Sinds december 2018 heeft Judith ook haar eigen YouTube kanaal. In haar eigen woorden: “Het meest chaotische YouTube kanaal van Antwerpen en omstreken.” 

AD HOC MEDEWERKERS

TINE HUBRECHTS (CELLO)

Tine Hubrechts volgt lessen bij Griet van Regenmortel (Muziekschool Merksem) en bij Marijke Dingemans (Dé Kunsthumaniora, Antwerpen). Ze behaalt haar Bachelor aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel bij Jeroen Reuling en haar Master aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen bij Olsi Leka.

Als freelance celliste reiken Tines interesses verder dan enkel het klassieke genre. Zo werkte ze samen met choreograaf Sidi Larbi en enkele van zijn vaste muzikanten, speelde ze mee in de productie ‘Jerusalem’ van Berlin en stond ze met het dansgezelschap ‘Nono C’ op Theater Aan Zee. Ze speelde ook bij ‘De Tabel van Mendeljev’, ‘Peter Live Show’, ‘Kom op tegen kanker’, Novastar, en de musical ‘Oliver’.

Voor Tg WUIVEND RIET verzorgt zij de soundscape van de productie “MENEER ROBERT”. In de productie “VRANKE VROUWEN” speelt ze (samen met Nele Peeters) de live soundtrack.

NELE PEETERS (SOPRAAN)

Nele Peeters is een klassiek geschoolde sopraan die haar diploma Meester in de muziek behaalde aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium van Antwerpen. Gefascineerd door de mogelijkheden van de stem, volgde ze eveneens verschillende Meesterklassen in binnen- en buitenland. O.m. bij P. Zedda, J. Griffith, A.Cambier en C. Wyn-Davies in Antwerpen; en bij E. Wiens (Wenen), M. Krämer (Düsseldorf), U.T. Burkchardt (Frankrijk) en M.Honig (Nederland).

Nele is gepassioneerd door mensen. Het liefste wat ze doet is mensen beroeren met haar zang en dit zowel met een klassiek- als een hedendaags repertoire.  Haar liefde voor muziek geeft Nele graag door aan jonge mensen via muzieklessen. Regelmatig verleent Nele haar medewerking aan verschillende ensembles en producties.

In de productie “VRANKE VROUWEN” van Tg WUIVEND RIET zingt ze (samen met Nele Peeters) de live soundtrack.

Meer info over Nele vindt u op www.nelepeeters.be

ANDRE LEFEVRE (DRAMATURG & REGISSEUR)

Auteur van toneel en hoorspelen (voor Radio 3 nu KLARA), vertaler en regisseur van jeugd- en volwassen theater, openluchtspektakels en van muziekconcerten (ondermeer NEKKA NACHT sinds 1993). Hij werkte mee aan TV-registraties voor BRT/VRT en heeft in opdracht van CM een kortfilm Hotel Marie-Louise (25’) gemaakt met MS-patiënten.

Gewezen dramaturg van het Mechels Miniatuur Theater (1979-1990), en ex-artistiek leider vzw De Fakkel (1991-1993).

Voordrachthouder HIDK (1993) laatstejaarsproject Kleinkunst en Toneel ‘Jubileum’ van Tabori (coproductie HIDK en De Fakkel).

Gastprofessor aan de Hogeschool Gent (1998-2016) en docent Literaire creatie aan de Academie Muziek en Woord van Berchem (2009 -2017).

Auteur en dramaturg in opdracht van Jeugdtheaterwerkplaats Alkmaar (1992 – 2011).

Workshop gevolgd in Hamburg met Katie Duck (danseres), Eugenio Barba (Deense theatermaker in het spoor van Grotowski), Jurgen Flimm (regisseur) Carlos Trafic (clown) en Augusto Boal (Zuid-Amerikaanse theatermaker en regisseur).

Workshops gegeven in Ca Di Pasa (Toscane, Italië), op het Kinder- en jeugdfestival in Kuusankoski (Finland – 1993) en voor EDERED (Europees Kindertheaterfestival) in Bekescsaba (Hongarije – 1992), Suomenlinna (Helsinki – Finland -1998) en Kasterlee (België – 2014).

Hij kreeg de SABAM-prijs voor vertalingen in de streektaal (1994) en de Cultuurprijs van de stad Grimbergen (1995).

Hij behaalde een doctoraat aan de Humanistische Universiteit van Utrecht met het proefschrift: De passie van Tadeusz Kantor, een voorstellingsanalyse van Wielopole, Wielopole als een dramaturgie van het geheugen (2012).

Voor Tg WUIVEND RIET tekende hij voor de tekstbewerking en regie van de productie WAAR ZIJN ZE GEBLEVEN?

 

THOMAS STEVENS (PODIUMTECHNIEK – LICHTONTWERP – SCENOGRAFIE)

Toen Thomas als kind bij de plaatselijke toneelkring zijn eerste stappen in het theaterwereldje zette, werd het al snel duidelijk dat hij hier later iets mee zou moeten doen. En zo geschiedde. In 2013 studeerde hij af aan de Erasmushogeschool Brussel (RITCS) als Bachelor in de audiovisuele technieken: Podiumtechnieken.

Na zijn studies werkte hij als technicus en/of lichtontwerper voor verschillende Vlaamse theatergezelschappen. Zo kon hij onder andere aan de slag bij Laika, Het Gevolg, Barre Weldaad, Sermoen,… Hij is ook actief ver buiten de landsgrenzen. De kindervoorstelling NIPT (Laika) bracht hem al meerdere malen tot in het verre Oosten.

Thomas is tevens voorzitter bij ‘Kreutzfeld Verein’ (Herentals) en technisch verantwoordelijke bij theatergezelschap ‘De Mannschaft’. Sinds dit jaar is hij als gastdocent verbonden aan de opleiding podiumtechnieken van de Erasmushogeschool Brussel.

Voor Tg WUIVEND RIET verzorgde hij de scenografie van de producties PATSTELLING/HELDEN, EEN VROUW ALS ALLE ANDERE, LES POILUS, MENEER ROBERT, JIMI en VRANKE VROUWEN.

ANDERE AD HOC MEDEWERKERS

Sylvie Huysman, choreografe
Saskia Louwaard, scenografe
Kristin Van Eetveld, try outs
Hendrik Vos, Hoogleraar Universiteit Gent (lezing “Europa” bij MENEER ROBERT)
JK Productions, techniek
GR8Events, techniek
Sentenz, fotografie
WRITE ON, productie
Catrien Hermans, auteur
Dirk Nielandt, auteur
Marjan Van Rompay, saxofoniste