TG Wuivend Riet

MARILOU MERMANS

Volgde tijdens haar middelbare studies voordracht- en toneellessen bij Senne “Kapitein Zeppos” Rouffaer aan de academie van Mortsel. Studeerde in 1966 af aan het Conservatorium Antwerpen.

In het begin van haar loopbaan was ze actief in het Brussels Kamertoneel, het Reizend Volkstheater (thans: Zuidpool) en het NTG(ent). Daarna was ze ruim vijftien jaar verbonden aan de Koninklijke Nederlandse Schouwburg (KNS, nu: Toneelhuis) te Antwerpen. Na haar KNS-tijd werkte ze als freelance actrice voor o.m.  Antigone, Arca, Raamtheater; verleende haar medewerking aan enkele musicals voor het Koninklijk Ballet van Vlaanderen (‘Anatevka’ en ‘The Sound of Music’) en stond op de scène met twee poëtische monologen i.o.v. Barre Weldaad: ‘Dodemansheuvel 307’ van Thomas Brasch en ‘Het liefdesverhaal van de eeuw’ van Märta Tikkanen. 

Onder de paraplu van Kunstencentrum Vlaams Fruit vocht ze meesterlijk met woorden en emoties in ‘Jaloezie – Faxdialoog voor 3 vrouwen’ (Esther Vilar), en zette ze een sterke ‘Madeleine Stevens’ neer in de productie ‘Over vrouwen en andere vreemde wezens’ (Knarf van Pellecom). Ze schitterde samen met Alice Toen en Doris Van Caneghem in het hilarische stuk ‘8 Vrouwen’ (Robert Thomas) en was bij ’t ArsenaalMechelen te zien in ‘Grieks’, de Ibsen-klassieker ‘Hedda’ en ‘Nachtzusters’ (Betty Mellaerts). Recent trok ze Vlaanderen rond met de monoloog ‘Van Hoeren en Boeren’ van Eddy Asselbergs. Marilou was ook jarenlang werkzaam als docente aan o.a. de Academies van Mortsel & Hemiksem, Studio Herman Teirlinck, en de Internationale TV-School, en leerde op die manier vele Vlaamse acteurs en actrices de knepen van het vak. 

In 1983 maakte ze haar debuut op het witte doek in de politieklassieker Zaman. Later volgden Paniekzaaiers (Patrick Le Bon), Daens (Stijn Coninx), Ad Fundum (Erik Van Looy), Brylcream Boulevard, Gaston’s War en Lijmen/Het Been (Robbe De Hert), She Good Fighter en Dief! (Mark Punt), Confituur (Lieven Debrauwer) Linkeroever (Pieter Van Hees),Los (Jan Verheyen)  en Meisjes (Geoffrey Enthoven).

Haar eerste grote rol voor televisie was die van Isabeau de Crébillion, in het BRT-jeugdfeuilleton Fabian Van Fallada (1969). Sindsdien is Marilou nooit echt van het scherm verdwenen. Ze speelde mee in series als Wij, heren van Zichem, De Vorstinnen van Brugge, in de BRTN-sitcom Caravans, en speelde gastrollen in dramaseries van zowel de openbare als de commerciële omroep (o.m. Langs De Kade, Heterdaad, Windkracht 10, Deman, Hof van Assisen, Recht op Recht, Flikken, Spoed, Sedes & Belli, Witse, Aspe, De Wet volgens Milo, Rupel en De Kavijaks). Haar grootste bekendheid verwierf Marilou ongetwijfeld door haar rol als ‘Moeder Lisa’ in de VTM-comedy Lili en Marleen.

Voor Tg WUIVEND RIET speelt ze in de zwarte komedie OUD IJZER (de zevendubbelrol van de zussen Faire) en in KLEINE ENCYCLOPEDIE VAN DE EENZAAMHEID. Ze tourt ook door Vlaanderen met de monoloog VAN HOEREN EN BOEREN.

YORGO FONTAINE

Yorgo  staat al een leven lang op de planken. Spelen en opleiding gingen altijd hand in hand. Na de jeugdopleiding “Acteren” in de International TV School, en Media & Art in Los Angeles, maakte hij deel uit van “De Jaargang” van Kemna Training te Amsterdam.

Ondertussen stond hij voor de camera in Vlaamse series als “Familie”, “Spoed” en “Wittekerke”.

Sinds 2013 is hij artistiek leider van ARTAC vzw, een federatie die jongeren en volwassenen opleidt en de kans biedt om kennis te maken met het artiestenbestaan. Als regisseur werkte hij aan een 50-tal producties o.m. “Oliver Twist” & “Cyrano de Bergerac”.

Yorgo Fontaine is één van de drijvende krachten van Tg WUIVEND RIET. Bij de producties PATSTELLING/HELDEN, EEN VROUW ALS ALLE ANDERE en LES POILUS combineerde hij acteren met de functies van productie- en regieassistent én scenograaf. Bij de productie PAS DE TROIS verzorgde hij de live streaming.

Ook op de planken drukt Yorgo zijn stempel:

Hij vertolkte alle mannenrollen in “Oud IJzer” en zowat het complete mannelijke Belgische koningshuis (Bouwdewijn, Albert, Filip, Laurent) in “Queenies”. Daarnaast nam hij de titelrollen voor zijn rekening in “Meneer Robert” & “Jimi”. 

Het voorbije theaterseizoen speelde hij de glansrol van ‘Toby de tumor’ in “Chemodag is de beste dag van de week”.

NELE VAN DEN ENDE

Master of Education in Arts (Fontys Hogeschool Tilburg). 

Na 6 jaar jeugdopleiding toneel en straattheater bij Jonna vzw deed ze hier 7 jaar ervaring op als dramacoach en projectmedewerker. 

Ze is momenteel actief als theaterdocent aan de Hagelandse Academie voor Muziek en Woord en bij Cultuurcentrum De Borre. 

Als regisseur werkt ze vooral met jongeren en zoekt ze thema’s en materiaal op dat jonge mensen boeit en raakt. Zo speelde ze met het idee van escapisme en je eigen weg zoeken in haar regie van “Alice in Wonderland”, een samenwerking van Toneel De Lo en Monte Rosa vzw, waar kwetsbare jongeren opgevangen en begeleid worden. 

Als kunsteducator zet ze in op drempelverlagend werken binnen cultuur en stimuleert ze tot participatie. Ze is momenteel actief als begeleider binnen het participatietraject van cultuurregio De Merode.

Als actrice speelde ze uiteenlopend rollen bij onder andere vzw De Zonderlingen, Jonna vzw, en MRZA vzw.
Ze speelde o.a. in “The Pillowman”, “Hunker”, “Wrede Stilte”, “Randlandia”.

Daarnaast deed ze filmprojecten als “Elkaar”, “Terminaal” en “Onverdedigbaar”. 

Foto: Sofie Silbermann

AAFKE BRUINING

Aafke Bruining studeerde aan Studio Herman Teirlinck en behaalde haar Master in de Dramatische Kunst aan het Lemmens-instituut in Leuven.

Ze begon haar carrière als actrice met de succesvolle theatervoorstelling Oidipoes in Kolonos van Sophocles in een bewerking van Hugo Claus, samen met Julien Schoenaerts, die zij nog steeds als haar belangrijkste leermeester beschouwt.

Sindsdien speelde ze verschillende rollen in Vlaanderen en Nederland, zowel voor theater (De Appel Den Haag, NTGent, Tg Wuivend Riet, …) als voor film en televisie (Het Pleintje, Wittekerke, Thuis, Witse, Hasta La Vista,…)

Naast haar ervaring als actrice is Aafke coach van een aantal bekende acteurs en regisseurs. Van 1993 tot 2003 gaf zij les aan Studio Herman Teirlinck, afdeling kleinkunst.

Ook geeft zij – i.s.m. Ed Vanderweyden – acteurs- en regisseurscursussen bij onder meer Open Doek en aan diverse conservatoria.

Als regisseur creëert ze theaterstukken en verhalen die ze op de planken brengt, dikwijls in samenwerking met muzikale collega’s.

Voor Tg WUIVEND RIET speelt ze in KLEINE ENCYCLOPEDIE VAN DE EENZAAMHEID en KONINGINNENHAP, en brengt ze de monologen EEN VROUW ALS ALLE ANDERE, VRANKE VROUWEN (samen met Ellen Van de Poel) en WAAR ZIJN ZE GEBLEVEN?

Meer info op haar Website

ELLEN VAN DE POEL

Gooide in 2014 haar (professionele) leven om en werd actrice. Haar ongebreidelde liefde voor taal in alle vormen gecombineerd met haar fascinatie voor theater, moest vroeg of laat eindigen op de bühne. Gewoon een kwestie van de sprong te wagen wanneer ze zich er klaar voor voelde. Ze volgde theateropleiding bij o.a. André Lefèvre (dramaturgie) en Aafke Bruining (spel- en stemcoaching).

Bij Tg WUIVEND RIET debuteerde ze als Mata Hari in PATSTELLING/HELDEN. In de daaropvolgende jaren speelde ze in LES POILUS de rol van Jo, verpleegster aan het front, en in MENEER ROBERT de secretaresse Marie Kelle. Daarnaast gaf ze gestalte aan de godin Europa, aan beeldhouwster Camille Claudel, aan auteur Mary Borden en aan moslima Esrin in VRANKE VROUWEN. Sindsdien gaat ze ook solo op tournee met de monologen STERK GESLACHT en VROUWENTONGEN. In het psychologisch drama PAS DE TROIS vertolkte ze de rol van Renée. In de zwarte komedie OUD IJZER speelde ze een vierdubbelrol. In KLEINE ENCYCLOPEDIE VAN DE EENZAAMHEID speelde ze de rol van Els. En in KONINGINNENHAP speelt ze prinses LILIAN BAELS.

Ondertussen volgde ze ook schrijfopleiding bij de Nederlandse Suzanne van Lohuizen en Marieke Van der Pol (theaterschrijven) en bij Ed Vanderweyden(scenarioschrijven), én zette ze haar eerste stappen als scenariste. In december 2016 won haar kortfilm HARRY de publieksprijs op het Filmfestival ‘The Magnificent Ten’.

Ze schreef de dialogen voor KLEINE ENCYCLOPEDIE VAN DE EENZAAMHEID en schreef mee aan de monoloog van AMELIA EARHART. Samen met Nathalie Haspeslagh vormde ze een schrijversduo voor het theaterstuk KONINGINNENHAP.

HELGA VAN DER HEYDEN

Behaalde haar master in dramatische kunsten Toneel aan het Koninklijk Conservatorium Brussel. Werkte als docent aan verschillende academies en gaf les in toneel en expressie. Speelde gastrollen voor televisie in o.m. De Kampioenen, W817, Wittekerke, De Kotmadam, Verschoten en Zoon,…

Werd in ’99 actief bij de Belgische Improvisatie Liga. Dat mondde uit in het gezelschap Quicksilver Productions waarmee ze impro speelde in binnen- en buitenland. Daarnaast bleef de liefde voor het klassieke theater. Ze speelde en maakte jeugd- en kindertheater bij theater ’t Klokhuis (o.l.v. Katrien Hermans) en Le Mal du Siècle (o.l.v. Walter De Groote). Ondertussen bleef ze ook binnen televisieland werkzaam: Geert Hostes Comedy Cup, Familie, Sedes en Belli, Spoed,…

In 2009 startte ze een therapieopleiding en studeerde in 2013 af als psychotherapeute. Sindsdien bouwde ze een eigen therapiepraktijk uit waar ze, samen met andere collega’s vooral inzet op traumabehandeling. (www.progressinwork.be)

Maar theater verdween nooit uit haar leven. Ze speelde de theatermonoloog “De gestolen vrouw” (Frans Ceusters) en kwam in contact met theater M in Mechelen. Hier mocht ze haar hart helemaal ophalen: voorstellingen spelen, schrijven, creëren, deel uitmaken van het team: “Dood verlangen” (met Yves De Lathauwer en Kristof Goffin), “Vuyle Partye” (Middeleeuwse klucht die ze schreef samen met Yves De Lathauwer en speelde met Wim Peters), “Yallah, naar België” (samen geschreven en gespeeld met stand-up comedian Youssef El Mousaoui), “Het slippertje” (met Elise Roels, Andy Peelman, Christophe Stienlet). 

Voorlopige kersen op de taart zijn de rollen van Antwerpse burgemeester in de voorstelling “’t Schoon Verdiep” bij de Komedie Compagnie en Koningin Fabiola in KONINGINNENHAP.

DIRK DE DEKEN

Dirk De Deken is al decennialang actief als acteur bij de Leuvense Reynaert-ghesellen. Hij maakte af en toe uitstapjes naar andere gezelschappen, en een ‘uitstap’ van 10 jaar met Mine, een folkband.

Hij speelde ondertussen zo‘n 40 rollen met bijna evenveel regisseurs. Eén van die regisseurs – begin jaren tachtig – was de toen debuterende Ed Vanderweyden …

Dirk acteerde ook in films en kortfilms van Sint-Lukas- en Ritsstudenten. In 2010 kreeg hij het Leuvense Margrietjuweel, voor zijn rol van Richaar Modderfokker de derde, Shakespeare bewerkt door Lanoye in een regie van Eva De Mulder.

Bij Tg WUIVEND RIET speelt hij de rol van de universele frontsoldaat (en muzikant) in de productie LES POILUS. In de productie JIMI speelt Dirk de rol van de mysterieuze kabouter. En in KONINGINNENHAP vormt hij samen met Aafke Bruining de vox populi.

NATHALIE HASPESLAGH

Nathalie Haspeslagh studeerde film aan het Hoger Rijksinstituut voor Toneel- en Cultuurspreiding, maar legde zich vooral toe op het schrijven van televisiescripts (‘Wittekerke’, ‘Katarakt’, ‘Thuis’, ‘Vriendinnen’, ‘Familie’) en theaterstukken voor kinderen.

Onder het motto “Je verbergen achter een pen is makkelijker dan je blootgeven op een scène” begon ze in 2003 een theateropleiding aan de Academie van Vilvoorde met als docente Marinelle De Winne. Ze studeerde af in 2006 en speelde nadien de mannelijke hoofdrol in “De Jean”, een stuk van Molière, bewerkt en geregisseerd door Danny Timmermans. In 2009 stond ze op planken in “Kakofonie”, een stuk van Dario Fo, bewerkt en geregisseerd door Machteld Timmermans.

Voor Tg WUIVEND RIET speelde ze de rol van Medea in PATSTELLING/HELDEN, van Zuster Mag in LES POILUS, en alle vrouwenrollen in JIMI. In de productie PAS DE TROIS speelt Nathalie de rol van Victor. Samen met Ellen Van de Poel werkt ze mee aan scenario’s voor Ketnet en vormde ze een schrijversduo voor KONINGINNENHAP.

DIETER DRESSELAERS

Dieter Dresselaers studeerde animatiefilm aan de KASK te Gent. Hij werkte mee aan enkele animatiefilmprojecten en volgde een lerarenopleiding. Hij runt een grafisch bureau dat zich concentreert op ontwerp en grafiek, liefst ambachtelijk.

Ook muziek is een leidraad in zijn leven. Als muzikant maakte hij deel uit van diverse muziekgroepen en HaFaBra-orkesten.

Voor Erfgoedcel Kempens Karakter maakte hij in 2013 de filmisch-muzikale voorstelling “Close Up Kempen.”

In de productie PATSTELLING/HELDEN van Tg WUIVEND RIET combineerde Dieter acteren en zingen met zijn talent als graficus. Tijdens iedere voorstelling schilderde hij een nieuw kunstwerk met zijn interpretatie van de scènes en de karakters.

In de productie LES POILUS bedacht en ontwierp Dieter een originele en veelgeprezen scenografie(k) met tien multifunctionele kubussen. In de productie MENEER ROBERT speelde hij de rollen van Robert Schuman en Konrad Adenauer (‘Der Alte’). In de productie PAS DE TROIS speelt Dieter de rol van Bent én tekent hij voor de live (percussie) soundscape. In DE BEGINNELING speelt Dieter de (film)rol van Rolf.

CIS VAN PEER

Cis Van Peer laveert als een artistieke slingeraap van boek en beitel naar podium en penseel.

Als veelschrijver en -lezer is hij geboeid door alles wat met taal te maken heeft. Hij zoekt al meer dan dertig jaar zijn weg als professioneel tekstschrijver.

Hij schreef diverse jeugdboeken waaronder JIMI, PIERTJE POCH, en DE WONDERWIGWAM; verhalenbundels als HUISONRAAD en LEVENSKUNST, en non-fictieboeken als ZIE WIE IK BEN (over autisme) en HIV+.

Voor het overige monden zijn creatieve stuiptrekkingen uit in schilderijen en sculpturen.

De bewerking van JIMI – een samenwerking met Ed Vanderweyden – is zijn eerste theatertekst.

Na een driejarige opleiding voordracht bij Ingrid Van Rutten maakte hij met JIMI tevens zijn debuut als acteur. In de productie PAS DE TROIS speelt Cis de rol van Stef. Voor de productie VRANKE VROUWEN tekende hij voor de scenografie met acht indrukwekkende schilderijen. En in QUEENIES speelde hij diverse rollen (van Jan Hoet tot Koning Albert II.)

IVO CEULEMANS

Ivo Ceulemans volgde dictie, voordracht en toneelopleiding aan het Stedelijk Conservatorium Mechelen, en vier jaar klassieke zangles bij Martine Renson.

Als acteur speelde hij in TV-series als “Editie”, “Familie” en “Spoed”.

In theater speelde hij bij verschillende gezelschappen. O.m. “Noises off” (Michael Frain), “Reidans” (Arthur Schnitzler), “Kwis” (Pierre Platteau, Mechels Miniatuur Theater) en de zelfgeschreven monoloog “Honduras” (Theater Playerwater, Prijs beste acteur, regie Jaak Van Assche) .

Ivo Ceulemans is ook actief als cabaretier, brengt poëzieprogramma’s, doet de warming-up voor de opnames van TV-programma’s, en is zanger van de coverband “Fortune5”.

Sinds 2008 is hij ook actief als regisseur van o.a. “Carlotta” (musical), “Dra zien wij elkander weer” (Veerle Buedts) en “Simon van Cyrene” (Vic Van de Poel).

In de productie JIMI speelt hij de rol van DE HALER. In DE BEGINNELING speelt hij de (film)rol van politie inspecteur.

FAYE JACQUEMIN

FAYE JACQUEMIN

Freelance actrice, danseres en zangeres, is al sinds haar jeugd niet weg te slaan van het podium.
Volgde dansopleiding (Cobaro, 1998 – 2009) en koorzang (jeugdkoor Djada, 2010 – 2013).
Na haar Lerarenopleiding Secundair Onderwijs (UCLL Limburg), rondde zij in 2018 haar opleiding Toneel (hogere graad) af aan het Conservatorium Hasselt. 

Ze speelde in theaterstukken als “Medea” en “Cyrano”, in musicals als “Animal Farm”, “Cotton Eye Joe” en “Backstage”, en in de kortfilm “Sequence 12”.
Faye is als drama- en zangcoach actief bij ARTAC.
In de productie “OUD IJZER” debuteert ze bij Tg WUIVEND RIET in de (film)rol van Melpomene, de muze van de tragedie.

JUDITH PELLEGRIMS

Studeerde Media & Entertainment Business aan Thomas More, Mechelen. 

Freelance filmmaakster (content, camera, montage). 

Dramacoach.

Als actrice actief bij Tutti Fratelli, de Antwerpse sociaal-artistieke werkplaats o.l.v. Reinhilde Decleir.

De voorbije jaren was ze o.m. te zien in de series ZIE MIJ GRAAG en UNDERCOVER (één). 

Met de (film)rol van VONC in “De beginneling” maakt ze haar debuut bij Tg. WUIVEND RIET. 

Sinds december 2018 heeft Judith ook haar eigen YouTube kanaal. In haar eigen woorden: “Het meest chaotische YouTube kanaal van Antwerpen en omstreken.” 

AD HOC MEDEWERKERS

LIESBETH VAN IMPE (AUTEUR)

Journaliste en hoofdredacteur.

Liesbeth Van Impe studeerde Romaanse taal- en letterkunde aan de KU Leuven.

2004 maakte ze haar journalistiek debuut als Wetstraatreporter bij De Morgen. 

In september 2009 ging ze aan de slag als ‘chef politiek’ bij Het Nieuwsblad. In 2012 werd ze hoofdredacteur van de krant. Ze leidt de redactie samen met Pascal Weiss.

Liesbeth Van Impe is regelmatig te gast in politieke duidingsprogramma’s (De Afspraak, Terzake, De zevende dag, Villa Politica). 

Verder is ze gastdocent ‘politieke journalistiek’ aan de KU Leuven, campus Antwerpen.

In 2020 schreef ze het boek Chemodag is de beste dag van de week, over haar ervaringen als borstkankerpatiënt. In samenwerking met Ed Vanderweyden werd het boek bewerkt tot een theatervoorstelling. 

In de wekelijkse podcast Het Punt van Van Impe fileert ze samen met host Jeroen Roppe de politieke uitspraken van de week en biedt zo een inkijk in het spel van de macht. 

TINE HUBRECHTS (CELLO)

Tine Hubrechts volgt lessen bij Griet van Regenmortel (Muziekschool Merksem) en bij Marijke Dingemans (Dé Kunsthumaniora, Antwerpen). Ze behaalt haar Bachelor aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel bij Jeroen Reuling en haar Master aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen bij Olsi Leka.

Als freelance celliste reiken Tines interesses verder dan enkel het klassieke genre. Zo werkte ze samen met choreograaf Sidi Larbi en enkele van zijn vaste muzikanten, speelde ze mee in de productie ‘Jerusalem’ van Berlin en stond ze met het dansgezelschap ‘Nono C’ op Theater Aan Zee. Ze speelde ook bij ‘De Tabel van Mendeljev’, ‘Peter Live Show’, ‘Kom op tegen kanker’, Novastar, en de musical ‘Oliver’.

Voor Tg WUIVEND RIET verzorgt zij de soundscape van de productie “MENEER ROBERT”. In de productie “VRANKE VROUWEN” speelt ze (samen met Nele Peeters) de live soundtrack.

NELE PEETERS (SOPRAAN)

Nele Peeters is een klassiek geschoolde sopraan die haar diploma Meester in de muziek behaalde aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium van Antwerpen. Gefascineerd door de mogelijkheden van de stem, volgde ze eveneens verschillende Meesterklassen in binnen- en buitenland. O.m. bij P. Zedda, J. Griffith, A.Cambier en C. Wyn-Davies in Antwerpen; en bij E. Wiens (Wenen), M. Krämer (Düsseldorf), U.T. Burkchardt (Frankrijk) en M.Honig (Nederland).

Nele is gepassioneerd door mensen. Het liefste wat ze doet is mensen beroeren met haar zang en dit zowel met een klassiek- als een hedendaags repertoire.  Haar liefde voor muziek geeft Nele graag door aan jonge mensen via muzieklessen. Regelmatig verleent Nele haar medewerking aan verschillende ensembles en producties.

In de productie “VRANKE VROUWEN” van Tg WUIVEND RIET zingt ze (samen met Nele Peeters) de live soundtrack.

Meer info over Nele vindt u op www.nelepeeters.be

ANDRE LEFEVRE (DRAMATURG & REGISSEUR)

Auteur van toneel en hoorspelen (voor Radio 3 nu KLARA), vertaler en regisseur van jeugd- en volwassen theater, openluchtspektakels en van muziekconcerten (ondermeer NEKKA NACHT sinds 1993). Hij werkte mee aan TV-registraties voor BRT/VRT en heeft in opdracht van CM een kortfilm Hotel Marie-Louise (25’) gemaakt met MS-patiënten.

Gewezen dramaturg van het Mechels Miniatuur Theater (1979-1990), en ex-artistiek leider vzw De Fakkel (1991-1993).

Voordrachthouder HIDK (1993) laatstejaarsproject Kleinkunst en Toneel ‘Jubileum’ van Tabori (coproductie HIDK en De Fakkel).

Gastprofessor aan de Hogeschool Gent (1998-2016) en docent Literaire creatie aan de Academie Muziek en Woord van Berchem (2009 -2017).

Auteur en dramaturg in opdracht van Jeugdtheaterwerkplaats Alkmaar (1992 – 2011).

Workshop gevolgd in Hamburg met Katie Duck (danseres), Eugenio Barba (Deense theatermaker in het spoor van Grotowski), Jurgen Flimm (regisseur) Carlos Trafic (clown) en Augusto Boal (Zuid-Amerikaanse theatermaker en regisseur).

Workshops gegeven in Ca Di Pasa (Toscane, Italië), op het Kinder- en jeugdfestival in Kuusankoski (Finland – 1993) en voor EDERED (Europees Kindertheaterfestival) in Bekescsaba (Hongarije – 1992), Suomenlinna (Helsinki – Finland -1998) en Kasterlee (België – 2014).

Hij kreeg de SABAM-prijs voor vertalingen in de streektaal (1994) en de Cultuurprijs van de stad Grimbergen (1995).

Hij behaalde een doctoraat aan de Humanistische Universiteit van Utrecht met het proefschrift: De passie van Tadeusz Kantor, een voorstellingsanalyse van Wielopole, Wielopole als een dramaturgie van het geheugen (2012).

Voor Tg WUIVEND RIET tekende hij voor de tekstbewerking en regie van de productie WAAR ZIJN ZE GEBLEVEN?

 

THOMAS STEVENS (PODIUMTECHNIEK – LICHTONTWERP – SCENOGRAFIE)

Toen Thomas als kind bij de plaatselijke toneelkring zijn eerste stappen in het theaterwereldje zette, werd het al snel duidelijk dat hij hier later iets mee zou moeten doen. En zo geschiedde. In 2013 studeerde hij af aan de Erasmushogeschool Brussel (RITCS) als Bachelor in de audiovisuele technieken: Podiumtechnieken.

Na zijn studies werkte hij als technicus en/of lichtontwerper voor verschillende Vlaamse theatergezelschappen. Zo kon hij onder andere aan de slag bij Laika, Het Gevolg, Barre Weldaad, Sermoen,… Hij is ook actief ver buiten de landsgrenzen. De kindervoorstelling NIPT (Laika) bracht hem al meerdere malen tot in het verre Oosten.

Thomas is tevens voorzitter bij ‘Kreutzfeld Verein’ (Herentals) en technisch verantwoordelijke bij theatergezelschap ‘De Mannschaft’. Sinds dit jaar is hij als gastdocent verbonden aan de opleiding podiumtechnieken van de Erasmushogeschool Brussel.

Voor Tg WUIVEND RIET verzorgde hij de scenografie van de producties PATSTELLING/HELDEN, EEN VROUW ALS ALLE ANDERE, LES POILUS, MENEER ROBERT, JIMI en VRANKE VROUWEN.

CATRIEN HERMANS

Catrien Hermans studeerde Romaanse filologie aan de Universiteit Antwerpen.
Ze heeft een voorliefde voor taal, literatuur en … theater. 

Ze debuteerde in 1983 als dramaturge bij Theater Ivonne Lex. In 1987 maakte ze haar regiedebuut  in aanwezigheid van de auteur en met Lucas van den Eynde in de cast.

Ze regisseerde onder meer ”Kroniek van een aangekondigde dood” naar een novelle
van Gabriel Garcia Marquez, ”Omtrent Mortin” van Robert Pinget, ” Bergaf ” van Arthur Miller, ”Mama Carlota” van Frans Depeuter en ”Pas de deux” van Hugo Claus. 

Voor haar vertaling van “Le Marionnetiste de Lodz” van Gilles Ségal kreeg ze
de vertaalprijs van het Vlaamse Ministerie van Cultuur. 

Naast vertalingen, schrijft Catrien ook eigen stukken, onder meer voor kinderen zoals
“Zebke en Padje” en “Pannenkoekenmonster”. 

Catrien organiseerde ook kleinschalige Europese theatervoorstellingen voor vzw
Europees Festival van 1992 tot 1997, zo kwamen er unieke voorstellingen uit Frankrijk,
Italie, Spanje , Portugal, Duitsland  en Nederland naar Antwerpen. 

Vanaf 2001 tot heden is Catrien Hermans intendante van Kunstencentrum Vlaams Fruit,
een kunstencentrum in hartje Antwerpen. Ze is er artistiek verantwoordelijke en regisseert
er ook ieder jaar een productie. Het betreft telkens een creatie voor het Nederlands taalgebied.

In opdracht van Tg WUIVEND RIET en i.s.m. Ed Vanderweyden schreef ze THREE TIMES A LADY. 

DIRK NIELANDT

Zowat het ergste wat een schrijver kan gebeuren, overkwam Dirk Nielandt: een gelukkige jeugd. Hij studeerde journalistiek en marketing. Nadien maakte hij als freelance journalist stukken voor onder meer Humo en De Morgen en bedacht verhalen voor strips. 

Aangemoedigd door Pipi Langkous debuteerde Dirk Nielandt als jeugdauteur in 1995 met Traan, een prettig gestoord verhaal over een jongetje dat in een vrouwengevangenis wordt geboren en de wereld intrekt. Sinds zijn debuut staan er heel wat jeugdboeken op zijn naam. Kommer en kwel-verhalen zijn niet aan hem besteed. Dirk Nielandt kiest voor humor en absurditeit als invalshoek. Vaak staan in zijn boeken communicatie, relaties en de plaats van de personages in de wereld centraal. Dirk blijft zoeken naar dat ene ultieme verhaal dat iedereen raakt en ontroert en aan het lachen brengt. Zijn werk werd bekroond met o.m. Boekenwelp. Zijn jeugdroman De beginneling heeft een opvallend andere toon: realistischer, met meer aandacht voor emoties.

Dirk bouwde ook een carrière uit als scenarioschrijver voor TV en film. Voor verschillende TV-zenders, zowel voor volwassenen als kinderen, zowel voor Nederland als België, zowel voor openbare omroepen als commerciële. Hij werkte de voorbije decennia mee aan o.a. Mega Mindy,  Kinderen van De Wind,  Aspe,  Sesamstraat,  Spring,  Familie, Schuif Af, Vermist,  Achter de Wolken,  Witse, Vossenstreken, Deadline 25.05,  Vriendinnen,  Zuidflank,  Deadline14.10, Rox, Zone Stad,  De 5e Boog,  De Rodenburgs,  Code 37, …   

(Meer info: www.dirknielandt.be)

ANDERE AD HOC MEDEWERKERS

Sylvie Huysman, choreografe
Saskia Louwaard, scenografe
Hendrik Vos, Hoogleraar Universiteit Gent (lezing “Europa” bij MENEER ROBERT)
Lut Boogaerts, productie assistentie
Kevin Kinnaer, Technisch Regisseur
An Theys, Via Musica, Sopraan
Ines Everaerts, Via Musica, Alt
Els Boogaerts, Via Musica, Alt
Ellen Everaerts, Via Musica, Sopraan
GR8Events, techniek
Sentenz, fotografie
Printdeal, drukwerk
WRITE ON, productie
LOMAN, tourneeplanning